Dataintrång betyder obehörig användning av ett IT-system. Det är ett allvarligt brott. Att brottslingar har kommit över personuppgifter kan väcka stor oro. På denna sida har vi samlat in information om dataintrång i allmänhet samt ger råd vad du ska göra om du misstänker att du blivit utsatt för dataintrång. Här hittar du också svar på vanliga frågor. Följ information om fallet från tillförlitliga källor. Kom också ihåg att all den information som sprids på sociala medier inte stämmer. Se till att du inte sprider ut rykten eller delar personuppgifter.
Var får jag information?
Information om dataintrånget i Helsingfors stads system
- På Helsingfors stads webbsidor på adressen https://www.hel.fi/sv/beslutsfattande-och-forvaltning/dataintrang (Extern länk) får du mer information om fallet.
- Helsingfors stads kundservice för dem som drabbats av dataintrånget mån–fre kl. 8–18, tfn 09 310 27139 eller kaskotietoturvatilanne@hel.fi
- Helsingfors krisjour: mån–sön dygnet runt, tfn 09310 44222.
Informationsläcka på Suomi.fi-tjänsten
Myndigheters anvisningar för dem som blivit utsatt för ett dataläckage https://www.suomi.fi/guider/informationslacka (Extern länk).
Den här guiden ger dig råd om vad du ska göra om dina personliga uppgifter har hamnat i fel händer. Guiden ger råd till offer för dataintrång och informationsläckage och hjälper dig om du har blivit utsatt för identitetsstöld eller tappat bort till exempel pass eller identitetskort.
Var kan man ringa om dataintrånget väcker oro
Helsingfors krisjour, mån–sön dygnet runt, tfn 09 310 44222
MIELI rf:s kristelefon, mån–sön dygnet runt, tfn 09 2525 0111