Informationssäkerhet Nu!

Har du funderat på vilka uppgifter som kan samlas in om dig via sociala medier eller vad som skulle hända om någon utomstående aktör tog kontroll över något av dina sociala mediekonton? Sociala medier har blivit en stor del av vår vardag och gör det enkelt att hålla kontakt med människor eller dela ögonblick ur livet i form av bilder och inlägg. Det är viktigt att komma ihåg att det på den spelplan som sociala medier utgör även finns spelare som inte har goda avsikter. I denna artikel går vi igenom hur du använder sociala medier på ett tryggt sätt och ser närmare på vilka risker som sociala medier för med sig.

Tietojenkalastelija
Bedragare försöker på många sätt fiska efter dina användarnamn och lösenord

Säkra sociala mediekonton

1

Använd ett starkt lösenord

Lösenordet bör vara tillräckligt långt och komplext så att det inte lätt kan gissas eller knäckas.

2

Använd ett unikt lösenord för varje social medietjänst

Använd olika lösenord i alla tjänster som du använder. På så sätt undviker du att en inkräktare i samband med ett eventuellt kontointrång kommer åt andra tjänster som du använder med samma lösenord.

3

Ta i bruk tvåfaktorsautentisering

Med hjälp av tvåfaktorsautentisering får du ytterligare ett skydd för att undvika kontointrång. Genom att ta i bruk denna inställning räcker det inte längre att bara gissa eller få tag i lösenordet för att få tillgång till ett konto, utan för att kunna logga in krävs även en andra verifieringsmetod.

4

Följ med inloggningsförsök

Sociala medietjänster kan meddela dig om suspekta inloggningsförsök. Om åtgärderna i de två tidigare nämnda punkterna ännu inte vidtagits är det bra att åtgärda dem när du får en sådan avisering.

Bedragare kan också försöka fiska efter dina användarnamn med hjälp av inloggningsaviseringar, därför ska du alltid kontrollera avsändarens uppgifter innan du vidtar andra åtgärder.

5

Var försiktig med vilket nätverk du använder när du loggar in

Alla wifi-anslutningar är inte nödvändigtvis säkra, och det är därför rekommenderat att undvika att logga in i tjänster när du till exempel använder gratis wifi på offentliga platser.

Sekretess för sociala mediekonton

Det är mycket viktigt att överväga vem du vill dela din information eller dina inlägg med på sociala medier. I sekretessinställningarna kan du avgöra om ditt konto ska vara privat och vilka användare som kan se din information. I inställningarna kan du också avgöra om det är möjligt att skicka meddelanden till dig från externa konton. Ju mera öppet ditt konto är för utomstående, desto större möjligheter får bedragare och brottslingar att använda den synliga informationen för att fabricera olika typer av bedrägerier eller för social manipulation.

1

Profilens synlighet

Säkerställ att din profil endast är synlig för vänner eller godkända följare. Många sociala medieplattformar erbjuder funktioner för att ändra profilens offentlighet.

2

Kontaktuppgifter

Begränsa synligheten av personlig information såsom telefonnummer och e-postadress, om du inte vill att de ska vara synliga för utomstående aktörer. Synliga kontaktuppgifter kan medföra att antalet bluff-, nätfiske- och skräppostmeddelanden ökar.

3

Sekretess för inlägg

Ställ in inställningarna så att endast godkända vänner eller följare kan se dina inlägg. Du kan också skapa anpassade grupper för vilka vissa inlägg visas. Dela inte heller inlägg eller bilder av andra personer utan deras tillstånd.

4

Delning av platsinformation

Ta bort delning av platsinformation eller begränsa användningen av den till situationer där den behövs. Se till att bilder och uppdateringar inte oavsiktligt innehåller platsinformation. 

5

Hantering av profilinformation

Håll personlig information såsom födelsedatum, hemadress och arbetsplats privat eller endast synlig för vänner.

6

Blockera misstänkta eller oönskade konton

Om du får följ-, vän- eller meddelandeförfrågningar från suspekta eller okända konton kan du, om du vill, blockera dessa konton. I tydliga fall där konton försöker lura dig eller sprida innehåll som inte hör hemma på plattformen lönar det sig också att rapportera kontona till den som upprätthåller plattformen. 

Det som läggs ut på nätet stannar på nätet

Kom ihåg att allt du lägger ut på nätet stannar där. Det lönar sig alltså att i alla situationer undvika att dela känslig information i någon form på sociala mediekonton. Det är bra att komma ihåg att om ditt konto kapas har kaparen också tillgång till dina privata meddelanden.

Ta bort konton som du inte använder

Det rekommenderas också att du raderar konton som du inte längre använder. Gamla och oanvända konton är inte nödvändigtvis skyddade enligt de nuvarande rekommendationerna. Finns det till exempel gamla sociala medieplattformar för vilka du har skapat ett konto eller konton som du inte längre använder? Om du inte längre har användning för kontona lönar det sig inte att hålla dem aktiva.

På sociala medieplattformar kan du stöta på olika typer av bedrägerier. Nedan finns en lista med faktorer som kan avslöja ett bedrägeri. Var alltså uppmärksam på följande:

Bedrägerier i sociala medier

1

För bra för att vara sant

Om erbjudandet är osannolikt billigt, en garanterad investering eller ett otroligt pris i en tävling du inte deltagit i är det nästan helt säkert ett bedrägeri.

Kalastelun anatomia
2

Brådskande förfrågningar

Bedragare skapar en känsla av brådska för att få dig att agera utan att tänka efter eller kontrollera om förfrågan är legitim. Till exempel en brådskande faktura, en stulen eller trasig telefon är ett vanligt sätt att skapa en känsla av tidspress.

3

Stav- och grammatikfel

Meddelanden eller inlägg med många stav- och grammatikfel kan vara ett tecken på falskhet. Det är dock bra att komma ihåg att ett meddelande utan fel inte betyder att det är äkta.

4

Förfrågningar om personuppgifter eller betalning

Företag med gott rykte ber inte om lösenord eller bankuppgifter via sociala medier. De ber dig inte heller att betala med ovanliga metoder såsom presentkort eller kryptovalutor.

5

Okända avsändare eller konstiga konton

Var försiktig med meddelanden som kommer från konton som du inte känner igen. Om meddelandet kommer från någon du känner, kontrollera att det verkligen är personens konto. Var också uppmärksam på meddelanden från kapade konton.

VAR KAN DU FÅ HJÄLP?

Om ditt sociala mediekonto har kapats ska du kontakta tjänsteleverantören. Betala heller aldrig lösen till brottslingar om de ber om sådana för att återställa ditt konto. Nedan hittar du länkar som kan användas vid kontokapning på de mest använda sociala medieplattformarna:

Kom också ihåg att göra en brottsanmälan till polisen om ditt konto kapats. 

BEKANTA DIG MED VÅR ANVISNING