Tietomurto tarkoittaa oikeudetonta tietojärjestelmän käyttöä. Se on vakava rikos. Henkilötietojen päätyminen rikollisiin käsiin saattaa herättää suurta huolta. Tälle sivulle olemme koonneet tietoa tietomurroista yleisesti sekä neuvomme, miten toimia, jos epäilet, että olet joutunut tietomurron kohteeksi. Löydät täältä myös vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Seuraa tapauksen tiedotusta luotettavista lähteistä. Muista myös, että kaikki sosiaalisessa mediassa liikkuva tieto ei pidä paikkansa. Ethän levitä huhuja tai jaa henkilötietoja.
Mistä saan tietoa?
Tietoa Helsingin kaupungin tietomurrosta
- Helsingin kaupungin verkkosivuilta osoitteesta hel.fi/tietomurto (Ulkoinen linkki) löydät lisätietoa tapauksesta.
- Helsingin kaupungin asiakaspalvelu tietomurron kohteille: ma–pe klo 8–18, puh. 09 310 27139 tai kaskotietoturvatilanne@hel.fi
- Helsingin kriisipäivystys: ma-su ympäri vuorokauden, puh. 09 310 44222.
Tietovuotoapu Suomi.fi-palvelussa
Viranomaisten Suomi.fi-palvelussa julkaistut ohjeet tietovuodon kohteiksi joutuneille https://www.suomi.fi/oppaat/tietovuoto (Ulkoinen linkki)
Tämä opas kertoo, mitä kannattaa tehdä, jos henkilötietojasi on joutunut vääriin käsiin. Opas neuvoo tietomurron ja tietovuodon uhreja ja auttaa, jos olet joutunut identiteettivarkauden kohteeksi tai kadottanut esimerkiksi passin tai henkilökortin.
Mihin voi soittaa, jos tietomurto aiheuttaa huolta
Helsingin kriisipäivystys, ma–su ympäri vuorokauden, puh. 09 310 44222
MIELI ry:n kriisipuhelin, ma–su ympäri vuorokauden, puh. 09 2525 0111