Käytä vahvaa salasanaa
Salasanan on oltava tarpeeksi pitkä ja monimutkainen, ettei sitä pysty arvaamaan tai murtamaan helposti.
Oletko miettinyt, mitä tietoja sinusta voi sosiaalisen median kautta saada tai mitä tapahtuisi, jos sosiaalisen median tilisi saisikin haltuun jokin ulkopuolinen taho? Sosiaalisesta mediasta on tullut iso osa jokapäiväistä elämäämme, ja sen avulla on helppoa pitää ihmisiin yhteyttä tai jakaa pätkiä elämästään kuvien tai julkaisujen muodossa. On tärkeää muistaa, että sosiaalisen median pelikentällä on myös pelaajia, joilla ei ole hyvät mielessä. Tässä artikkelissa pureudutaan sosiaalisen median turvalliseen käyttöön, sekä avataan riskejä, joita sosiaalinen media tuo mukanaan.
Salasanan on oltava tarpeeksi pitkä ja monimutkainen, ettei sitä pysty arvaamaan tai murtamaan helposti.
Käytä erillistä salasanaa kaikissa käyttämissäsi palveluissa. Näin vältytään siltä, että mahdollisen tilimurron yhteydessä tunkeutuja pääse samalla salasanalla muihin käyttämiisi palveluihin.
Kaksivaiheisen tunnistautumisen avulla saadaan käyttöön vielä yksi oljenkorsi tilimurron välttämiseksi. Tämän asetuksen käyttöönotolla pelkän salasanan arvaaminen tai haltuun saaminen ei vielä riitä tilille pääsyyn, vaan kirjautumiseen vaaditaan vielä toinen tunnistautumistapa.
Sosiaalisen median palvelut saattavat ilmoittaa epäilyttävistä kirjautumisyrityksistä. Mikäli aiemmin mainitut kohdat eivät vielä ole kunnossa, on ne hyvä laittaa kuntoon ilmoituksen saadessaan.
Huijarit saattavat kalastella käyttäjätunnuksiasi myös kirjautumisilmoitusten muodossa, joten tarkista aina viestin lähettäjän tiedot ennen muiden toimenpiteiden tekemistä.
Kaikki WiFi-yhteydet eivät ole välttämättä turvallisia, joten on suositeltavaa välttää palveluihin kirjautumista esimerkiksi julkisten paikkojen ilmaista wifiä käytettäessä.
On erittäin tärkeää pohtia kenelle haluaa jakaa sosiaalisessa mediassa tietojaan tai julkaisujaan. Tilien yksityisyysasetuksista voi määrittää, pitääkö tilinsä yksityisenä ja mille tileille tiedot näkyvät. Asetuksista voi määrittää myös, onko ulkopuolisten tilien mahdollista lähettää sinulle viestejä. Mitä avoimempi näkyvyys tilistäsi on ulkopuolisille, sitä enemmän huijareiden ja rikollisten on mahdollista käyttää näkyviä tietoja erilaisten petosten tehtailuun tai sosiaaliseen manipulointiin.
Varmista, että profiilisi on näkyvissä vain ystäville tai hyväksymillesi seuraajille. Monet sosiaalisen median alustat tarjoavat vaihtoehdon muuttaa profiilin julkisuutta.
Rajoita henkilökohtaisten tietojen, kuten puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen, näkyvyyttä, mikäli et halua, että ne näkyvät ulkopuolisille tahoille. Mikäli yhteystiedot ovat näkyvissä voivat ne lisätä huijaus-, tietojenkalastelu- ja roskapostiviestien määrää.
Säädä asetukset niin, että vain hyväksytyt ystävät tai seuraajat voivat nähdä julkaisut. Voit myös luoda mukautettuja ryhmiä, joille tietyt julkaisut näkyvät. Älä myöskään jaa ilman lupaa julkaisuja tai kuvia toisista ihmisistä.
Poista sijainnin jakaminen käytöstä tai rajoita sen käyttö vain tarvittaessa. Varmista, että kuvat ja päivitykset eivät sisällä tahattomasti sijaintitietoja.
Pidä henkilökohtaiset tiedot, kuten syntymäpäivä, kotiosoite ja työpaikka, yksityisinä tai vain ystäville näkyvinä.
Mikäli saat seuraamis-, kaveri-, tai viestipyyntöjä epäilyttäviltä tai tuntemattomilta tileiltä, voit halutessasi estää nämä tilit. Selkeissä tapauksissa, missä tilit yrittävät huijata tai levittävät alustalle kuulumatonta sisältöä, kannattaa tilit myös ilmoittaa alustan ylläpidolle.
Muista, että kaikki mitä laitat nettiin pysyy siellä. Kannattaa siis välttää kaikissa tilanteissa jakamasta arkaluonteista tietoa missään muodossa sosiaalisen median tileillä. On hyvä muistaa, että mikäli tilisi kaapataan, on kaappaajalla pääsy myös yksityisviesteihisi.
On myös suositeltavaa poistaa tilit, joita et enää käytä. Vanhat ja käyttämättömät tilit eivät välttämättä ole suojattuja nykyisten suositusten mukaisesti. Onko esimerkiksi vanhoja sosiaalisen median alustoja, joille olet tehnyt tilin tai tilejä, joita et muuten käytä enää? Mikäli näille tileille ei ole enää käyttöä, ei niitä kannata pitää aktiivisena.
Sosiaalisen median alustoilla voi törmätä monenlaisiin huijauksiin. Alle on listattu tekijöitä, jotka saattavat paljastaa huijauksen. Kiinnitä siis huomiota seuraaviin seikkoihin:
Tarjoukset, jotka vaikuttavat liian hyviltä ollakseen totta. Jos tarjous on uskomattoman halpa, taattu sijoitus tai uskomaton palkinto kilpailussa, johon et osallistunut, kyseessä on lähes varmasti huijaus.
Kiireelliset pyynnöt. Huijarit luovat kiireen tunteen, jotta saisivat sinut toimimaan harkitsematta tai tarkistamatta, onko pyyntö aiheellinen. Esimerkiksi kiireellinen lasku, varastettu tai rikkoutunut puhelin on yksi yleinen tapa luoda kiireen tunnetta.
Kirjoitus- ja kielioppivirheet. Paljon virheitä sisältävät viestit tai julkaisut voivat olla merkki vilpillisyydestä. On kuitenkin hyvä muistaa, että jos viestissä ei ole virheitä, se ei tarkoita, että se on aito.
Henkilötietojen tai maksun pyytäminen. Hyvämaineiset yritykset eivät pyydä salasanoja tai pankkitietoja sosiaalisen median välityksellä. Ne eivät myöskään pyydä sinua maksamaan epätavallisilla menetelmillä, kuten lahjakorteilla tai kryptovaluutoilla.
Tuntemattomat lähettäjät tai oudot tilit. Ole varovainen sellaisten viestien kanssa, jotka tulevat tileiltä, joita et tunnista. Jos viesti tulee joltain tutulta tai tunnetulta henkilöltä, tarkista, että kyseessä on hänen oikea tilinsä. Ole varuillasi myös kaapatuilta tileiltä tulevien viestien osalta.
Mikäli sosiaalisen median tilisi on kaapattu, ole yhteydessä palveluntarjoajiin. Älä myöskään ikinä maksa lunnaita rikollisille, mikäli he pyytävät sellaisia tilin palauttamista vastaan. Alta löytyy käytetyimpien sosiaalisen median alustojen linkit tilinkaappaustilanteisiin.
Muista myös tehdä rikosilmoitus poliisille, mikäli tilisi murretaan.
Voit ilmoittaa Traficomin Kyberturvallisuuskeskukselle tietoturvaloukkauksista, kuten tietojen kalastelusta tai palvelunestohyökkäyksistä, sekä näiden loukkausten yrityksistä. Lomake ohjaa eteenpäin ja antaa neuvoja yleisimpiin tietoturvahäiriöihin.