Päivitä ohjelmistot säännöllisesti
Päivitä verkkokauppa-alustasi, sen lisäosat ja laajennukset aina kun niihin on tarjolla uusia versioita. Verkkorikolliset hyödyntävät usein tunnettuja haavoittuvuuksia ja haavoittuvuuksia.
Digital skimming, eli digitaalinen skimmaus, on menetelmä, jota rikolliset käyttävät varastaakseen maksukorttitietoja ja muuta arkaluonteista tietoa suoraan verkkokaupoista. Kyseessä on merkittävä uhka, joka voi jäädä huomaamatta pitkiksi ajoiksi, ja aiheuttaa huomattavia taloudellisia ja maineellisia vahinkoja verkkosivustoille sekä niiden asiakkaille. Poimi tästä artikkelista talteen vinkit digitaalisen skimmauksen havaitsemiseen, ennaltaehkäisyyn ja toimenpiteisiin skimmaus-havainnon jälkeen.
Digitaalinen skimmaus on kyberrikollisten hyökkäysmenetelmä, jossa verkkokaupan maksujärjestelmiin asennetaan haitallista koodia. Tämän koodin tarkoituksena on varastaa käyttäjien maksukorttitiedot ja muut maksuprosessissa annetut tiedot, kuten henkilötiedot ja osoitetiedot.
Tavallisesti rikolliset asentavat haittakoodin maksusivulle tai muihin lomakkeisiin, joihin käyttäjät syöttävät tietojaan. Kun käyttäjä täyttää lomakkeen ja lähettää tietonsa, haittakoodi kaappaa tiedot ja lähettää ne rikollisille.
Kortin maksutiedot kaapataan verkko-ostoksen maksuprosessin aikana siten, etteivät asiakkaat yleensä havaitse mitään epätavallista.
Käytä työkaluja, jotka valvovat verkkosivuston tiedostoja ja havaitsevat muutoksia kuten muokattuja tai uusia tiedostoja. Haitallinen skimming-koodi saatetaan usein lisätä olemassa oleviin tiedostoihin, kuten maksusivulle tai JavaScript-tiedostoihin.
Skimming-koodi on usein pienikokoinen ja obfuskoitu. Koodi voi sijaita maksusivun JavaScript tai HTML-koodin seassa. Sivusto saattaa myös ottaa yhteyttä kolmannen osapuolen resurssiin. Koodi joka lähettää maksutietoja tuntemattomaan verkkotunnukseen on aina hälytysmerkki.
Mahdollisia merkkejä skimmauksesta:
Paras tapa suojautua digitaaliselta skimmaukselta on ennaltaehkäisy.
Päivitä verkkokauppa-alustasi, sen lisäosat ja laajennukset aina kun niihin on tarjolla uusia versioita. Verkkorikolliset hyödyntävät usein tunnettuja haavoittuvuuksia ja haavoittuvuuksia.
Kun sivusto ja sen lisäosat sekä laajennukset ovat päivitetty ajan tasalle olisi verkkosivustosta hyvä ottaa varmuuskopio talteen. Varmuuskopion helpottaa ja nopeuttaa poikkeamatilanteesta toipumisessa.
Verkkokaupan hallintapaneeliin pääsy tulisi rajoittaa vain niille tahoille, joilla on tarve päästä hallinnoimaan sivustoa sen kautta. Käytä roolipohjaista käyttövaltuushallintaa ja minimoi ylläpito-oikeuksien määrä minimiin.
Ota käyttöön monivaiheinen tunnistautuminen kaikille hallintapaneelia käyttäville henkilöille. Monivaiheinen tunnistautuminen hankaloittaa rikollisten pääsyä hallintapaneeliin.
Käytä haittaohjelmien havaitsemiseen tarkoitettuja sovelluksia verkkosivuston lähdekoodin tarkistamiseen säännöllisesti. Etsi epätavallisia muutoksia tiedostoissa ja lähdekoodissa.
WAF eli Web Application Firewall suojaa verkkosivustoa verkkohyökkäyksiltä ja voi estää esimerkiksi XXS, SQL-injection ja cookie poisoning -tyyppiset hyökkäykset.
Varmista, että verkkokauppa täyttää maksukorttien tietoturvavaatimukset (PCI DSS). Vaatimukset koskevat turvallista maksuprosessia ja tietojen käsittelyn minimointia.
Content Security Policyllä voidaan estää JavaScriptin lataaminen ulkoisista verkkotunnuksista. Subresource Integrityllä määritellään linkitetyille resursseille tiiviste, jolloin varmistetaan niiden muuttumattomuus. Molemmat vaikeuttavat skimmerin asennusta.
Jos verkkosivustolla havaitaan digitaalista skimmausta, on tärkeää toimia nopeasti, jotta vahingot voidaan minimoida.
Mikäli epäilet, että verkkosivustolle on lisätty haitallista koodia tai haitallinen lisäosa eristä verkkokauppa välittömästi julkisesta internetistä ja poista haitallinen koodi/lisäosa. Sivusto on hyvä asettaa esimerkiksi huoltotilaan lisävahinkojen välttämiseksi. Vaihda myös kaikki ylläpitäjän ja tietokannan salasanat.
Lokitiedot toimivat hyvänä tietolähteenä verkkosivustolla tapahtuneista muutoksista ja toimista. Lokitiedoista olisi hyvä selvittää mitä koodia on lisätty ja miten se on saatu lisättyä.
Mikäli asiakastiedot ovat vaarantuneet tulisi asiasta viestiä asiakkaille mahdollisimman nopeasti ja läpinäkyvästi. Ilmoita asiasta myös tietosuojaviranomaiselle, sekä poliisille. Voit lisäksi tehdä ilmoituksen Traficomin Kyberturvallisuuskeskukselle.
Palauta verkkosivusto varmuuskopiosta, mutta tarkista etukäteen, että kyseessä on puhdas ja turvallinen versio.
Poikkeamatilanteet toimivat myös oppimishetkinä. Tutki hyökkäyksen taustat ja pyri havaitsemaan kohdat missä oma toiminta olisi voinut estää poikkeaman syntymisen. Implementoi tapauksesta opitut asiat prosesseihisi.