Förstasidan: Cybersäkerhetscentret
Förstasidan: Cybersäkerhetscentret
Meny

Informationssäkerhet Nu!

Att bli lurad på nätet är ingen liten sak. Offret kan förlora sina pengar eller få sina personliga och känsliga uppgifter stulna. Brottsoffret kan också förlora sin sinnesro och känsla av trygghet. För att minimera skadorna är det viktigt att agera snabbt. I artikeln berättar vi vad du ska göra allra först när du märker eller misstänker att du har blivit lurad, och var du kan få hjälp med tekniska, ekonomiska och psykiska frågor.

Vi alla sköter vardagliga ärenden på nätet – vi beställer från nätbutiker, köper tjänster, hanterar bankärenden och samtalar med bekanta. Samtidigt ökar risken att bli utsatt för bedrägerier. 

År 2024 förlorade finländare över 84 miljoner euro i nätbedrägerier, vilket är 70 procent mer än året innan. Alla åtgärder för att förebygga bedrägerier är nu nödvändiga. Även offer för bedrägerier behöver hjälp, eftersom många upplever skam, rädsla eller osäkerhet utöver de ekonomiska förlusterna.

Cyberbedrägeri år 2024 ur polisens perspektiv – Polisen (Extern länk) (på finska)

I Barometern för digital säkerhet, som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata publicerades år 2024, granskas medborgarnas erfarenheter av den digitala säkerheten och fenomen i anslutning till den. Av undersökningen framgår att finländarnas förtroende för säkerheten hos digitala tjänster och enheter har försämrats till följd av ökande nätbrottslighet. Av de svarande uppgav 55 procent att de är ganska eller mycket oroliga över digitala bedrägerier. 

Enligt en konsumentundersökning som genomfördes av EU-kommissionen i november 2024 har nästan 30 procent av finländarna stött på nätbedrägerier. I EU är genomsnittet 45 procent. 

Gör så här om du har blivit lurad:

  • Kontakta din bank utan dröjsmål om du har gjort en betalning på grund av bedrägeri, eller om en brottsling har fått tillgång till din nätbank eller fått tag på dina betalkortsuppgifter.
  • Gör en brottsanmälan till polisen. Du kan göra en elektronisk brottsanmälan på nätet.
  • Du kan också meddela Cybersäkerhetscentret om saken.
  • Om dina personuppgifter har stulits, läs guiden för dataläckage på Suomi.fi.

Du är inte ensam!

Om du faller offer för ett bedrägeri är det viktigt att veta att du inte är ensam. Det finns hjälp och stöd att få – både för att hantera praktiska frågor och för att bearbeta egna känslor. Redan det att du kan tala med någon du litar på kan göra att du mår bättre. Många myndigheter och organisationer har också utbildade rådgivare som du kan vända dig till med låg tröskel. Stöd i rätt tid hjälper dig att orka, återfå förtroendet och minskar risken för att bli utsatt igen. 

Alla bedrägerier kan dock inte förhindras. Då behövs stöd och vägledning. 

Ekonomiska följder kan vara förlorade besparingar, skuldsättning, en spiral av snabblån eller att kreditvärdigheten går förlorad. Den som blivit offer för ett romansbedrägeri förlorar dessutom en mänsklig relation som ofta upplevts som viktig.

Att bli lurad kan medföra allvarliga psykiska, sociala och hälsomässiga konsekvenser – till exempel ensamhet, skam, skuldkänslor och ångest. Hälsokonsekvenserna kan visa sig som depression, självmordstankar, psykosomatiska symptom eller ökad användning av rusmedel. 

Sök stöd för att orka

Om det känns övermäktigt att reda ut situationen kan du söka samtalsstöd till exempel från följande aktörer:

Du kan också få hjälp via företagshälsovården eller social- och hälsocentralen i ditt välfärdsområde.

I samarbete för trygga nätvanor i vardagen

Bedrägerier väcker oro på bred front. Cybersäkerhetscentret vid Traficom har utifrån kampanjen "Var försiktig på nätet!" initierat ett tvärsektoriellt samarbetsnätverk. Nätverket samlar myndigheter, organisationer och branschförbund med det gemensamma målet att öka medvetenheten om cybersäkerhet och främja att trygga informationssäkerhetsrutiner blir en del av vardagens rutiner. Alla kan genom sitt eget agerande bidra till att skapa en allt säkrare nätmiljö.

Nätverket

  • Delar aktuell information om bedrägerier och hur de kan förebyggas – både inom nätverket och offentligt
  • Erbjuder expertkontakter och information till medier
  • Fördjupar samarbetet mellan olika sektorer och utnyttjar befintlig kompetens till stöd för effektiv kommunikation.

I nätverket deltar bland annat