Förstasidan: Cybersäkerhetscentret
Förstasidan: Cybersäkerhetscentret
Meny

Informationssäkerhet Nu!

Traficom beviljade erkännandet Vägvisare för informationssäkerheten för de instanser som tillsammans har utfärdat och genomfört åtgärder för förebyggande av internationella bedrägerisamtal och bedrägerimeddelanden. Tack vare samarbetet har bedrägerisamtal som ringts med förfalskade finska telefonnummer i praktiken upphört. Eftersom problemet är globalt väcker finska kunskaper och det banbrytande arbetet intresse även internationellt.

Tietoturvan suunnannäyttäjä -tunnustuspalkinnon saajat 2024
Vägvisare för informationssäkerheten priset delades av general direktör för Traficom Jarkko Saarimäki och överdirektör för Cybersäkerhetscentret Anssi Kärkkäinen. Mottagarna: Ari Lahti, Centralkriminalpolisen, Klaus Nieminen och Lauri Isotalo, Traficom, Bror Svarfvar, Länsilinkki Oy, Kim Lindqvist, Setera Communications Oy, Jyrki Martikainen, Suomen Numerot NUMPAC Oy, Antti Turunen, Telia Finland Oyj, Ilkka Tuominen, DNA Oyj ja Lauri Rämö, Elisa Oyj

Erkännandet Vägvisare för informationssäkerheten beviljades år 2024 för operatörernas och myndigheternas samarbete för förebyggande av internationella bedrägerisamtal och bedrägerimeddelanden. Mottagarna av erkännandet Vägvisare för informationssäkerheten var DNA Abp, Elisa Abp, Centralkriminalpolisen, Transport- och kommunikationsverket Traficom, Länsilinkki Oy, Setera Communications Oy, Suomen Numerot NUMPAC Oy, Telia Finland Oyj och Ålands Telekommunikation Ab. Priserna utdelades den 13 mars 2024 i seminariet Informationssäkerhet 24 som Traficom och Försörjningsberedskapscentralen arrangerade.

Bedrägerisamtalen till finska mobiltelefoner har varit vanliga under de senaste åren och de ekonomiska förluster som de medför har varit stora: till exempel åren 2020 och 2021 förlorade finländarna cirka 7,1 miljoner euro enbart i bedrägerisamtal från tekniskt stöd. 

Myndigheter och teleoperatörer har tillsammans sökt en lösning för att tackla det mångfasetterade problemet från år 2021. Tack vare de sprärrar som infördes sommaren 2022 minskade antalet bedrägerisamtal avsevärt, och den brottsliga vinning som hänför sig till dem minskade till 600 euro under slutet av 2022. Åtgärderna har varit banbrytande även internationellt och flera EU-länder har velat höra om vår lösning.

"Ert samarbete är ett utmärkt exempel på att visa väg för informationssäkerheten på ett sådant sätt som syns i varje telefonanvändares vardag", säger Traficoms generaldirektör Jarkko Saarimäki. "De lösningar som genomförts i Finland har väckt intresse också bland era kollegor på olika håll i Europa. De vill höra och lära sig av vårt arbete inom teleoperatörsverksamheten, programlösningar och reglering."

”Teleföretagen strävar kontinuerligt för säkerheten i finska kommunikationstjänster. Rutterna för att förfalska telefonanvändarnas nummer har nu stängts för nätbrottslingar. Detta skulle inte ha varit möjligt utan vår exceptionella nationella styrka - smidigt samarbete och förtroende mellan företag och myndigheter”, betonar FiCom ry:s verkställande direktör Elina Ussa.

Lösningen bygger på tre stödfunktioner: teknisk lösning, reglering och införandet av filtrering hos alla operatörer samt en aktiv uppföljning och utveckling av läget.

Teknisk lösning

Tekniskt baserar sig lösningen på operatörernas förmåga att på behärskat sätt motta sina egna kunders trafik från utlandet. På det sättet är det möjligt att hindra trafik med finska nummer från utlandet. Själva filtreringsåtgärden är enkel men en central utmaning är hur samtalen för de finländare som besöker utlandet och ringer till Finland skulle kunna identifieras och släppas igenom. För detta ska operatörerna byta information sinsemellan om ett visst abonnemang finns i utlandet eller inte.

Lösningen var en säker kontrolltjänst som respekterar användarnas dataskydd. Den tillhandahålls av Numpac som också har specificerat den. Med hjälp av denna lösning var det möjligt att få ett slut på förfalskningar av finska telefonnummer också för mobilnumrens del den 2 oktober 2023. Denna modell har visat sig vara mycket nödvändig och med hjälp av den har man kunnat förhindra t.o.m. över 200 000 bedrägerisamtal per dag. Även om brottslingar har upptäckt våra åtgärder är det möjligt att med hjälp av tjänsten fortfarande förhindra cirka en halv miljon bedrägerisamtal per månad.

Motsvarande spärrar infördes också i textmeddelanden. Dessutom började Traficom registrera avsändaridentifikationer (SMS Sender ID) som ska skyddas.  Den som skickar textmeddelanden till medborgare kan försäkra sig om att ingen annan instans kan använda samma avsändaridentifikation. När det har gått 3 månader från registreringen genomför operatörerna det egentliga skyddet.

Reglering och filtrering i bruk i alla operatörers nät

Genom Traficoms föreskrift skapades rätten till filtrering av trafik och säkerställdes att alla operatörer genomför de nödvändiga spärrarna. Detta är ytterst viktigt därför att om en enda operatör hade låtit bli att genomföra filtreringar skulle brottslingar därigenom hitta en rutt för att genomföra bedrägerier.

Kontinuerligt samarbete

Delning av uppgifter och bästa praxis har varit och är fortfarande avgörande med tanke på framgången. Till exempel Centralkriminalpolisen har givit sin starka insats i att konkretisera problemets allvar och i att identifiera angreppssätten.Dessa uppgifter är viktiga när man planerar motåtgärder. Brottslingar vilar inte utan försöker hela tiden hitta nya sätt att lura användarna och därför finns det fortfarande ett starkt behov av kontinuerligt samarbete och utbyte av information.

Ytterligare information

Traficoms medietjänsten tel +358  29 534 5648.