Förstasidan: Cybersäkerhetscentret
Förstasidan: Cybersäkerhetscentret
Meny

Informationssäkerhet Nu!

Falska textmeddelanden förekommer hela tiden, men de stoppas också genom samarbete mellan myndigheter och tjänsteleverantörer. Vi informerar också om bedrägerier som hotellkunder redan länge råkat ut för och som utnyttjar dataintrång i bokningssystem.

Ett stort antal falska textmeddelanden i företags och organisationers namn

Under veckan har det förekommit falska textmeddelanden som skickats i flera olika aktörers namn och som alla haft som mål att komma åt bankkoder. Textmeddelandena innehåller Terveystalos, Traficoms eller Fortums namn rätt- eller felskrivna på olika sätt och länkar till nätfiskesidor som liknar en banks inloggningssida. Med hjälp av de bankkoder som används för identifiering hoppas brottslingen få tillgång till offrens bankkonton och därigenom ekonomisk vinning av brottet.

Cybersäkerhetscentret samarbetar med andra myndigheter, teleoperatörer, internetleverantörer och banker för att förhindra nätbrottslingarnas försök. Även mediernas nyhetsrapportering hjälper den breda allmänheten att identifiera bedrägerier. Cybersäkerhetscentret, andra myndigheter och kommersiella aktörer har många metoder för att ingripa i bedrägeriets olika faser. Om man inte får tillräckligt skydd med en metod försöker man med en annan.

Nätbedrägerier kan förebyggas genom att öka den allmänna kännedomen, ingripa i enskilda bedrägerifall och bekämpa bedrägeriredskapen. Samarbete försvårar brottslingarnas verksamhet och producerar information för internationella polisoperationer som slutligen kan stoppa nätbedrägeriet.

Mer information: Ett stort antal bluffmeddelanden i olika organisationers namn (på finska)

Bedragare utnyttjar dataintrång i resebokningstjänster

Olika typer av bedrägerier och nätfiske i resebokningstjänsters namn har rapporterats globalt redan i flera år. 

Vi publicerade en detaljerad analys av dataintrång i bokningstjänster och hur de utnyttjas för att lura kunder som bokar inkvartering. Vi går igenom de vanligaste typerna av bedrägerier utifrån de anmälningar vi tagit emot. Även i detta fenomen är brottslingarna intresserade av ekonomisk vinning.

Mer information: Dataintrång i hotell- och resebokningstjänster utnyttjas för att lura kunder (på finska)

Anmäl dig till årets sista webbinarium Kyberala murroksessa (Omvälvningen i cyberbranschen)

Hurdan är Finlands nya nationella cybersäkerhetsstrategi? Hur såg cybersäkerhetsåret 2024 ut ur myndigheternas, branschens och försörjningsberedskapens synvinkel? Hur påverkas organisationernas verksamhet av förändringarna i regleringen på EU-nivå? 

Bland annat dessa frågor diskuteras på ett webbinarium som ordnas av Traficoms Cybersäkerhetscenter, Försörjningsberedskapscentralen och Kyberala ry tisdagen den 10 december kl. 9.00–11.30.

Läs mer och anmäl dig! (Extern länk)

Aktuella bedrägerier

I den här sammanfattningen berättar vi om aktuella bedrägerier som har rapporterats till Cybersäkerhetscentret under den senaste veckan.

GÖR SÅ HÄR OM DU HAR BLIVIT LURAD

Läs mer om olika metoder för att identifiera och skydda sig mot nätbedrägerier

BEKANTA DIG MED VECKOÖVERSIKTEN

Detta är Cybersäkerhetscentrets veckoöversikt (rapporteringsperiod 1.11–7.11.2024). Vår veckoöversikt innehåller information om aktuella cyberfenomen. Veckoöversikten är avsedd för alla från cybersäkerhetsexperter till vanliga medborgare.