Tietoturva Nyt!
Poikkeukselliset ajat voivat suunnata keskittymistämme hetkellisesti muualle. Muista kuitenkin pitää huolta kyberturvallisuudestasi huolehtimalla myös päivityksistä poikkeusolojen aikana.
Olipa työtäsi myyntiesitysten teko tai IT-palveluiden ylläpito, kannattaa muistaa, että päivittämisen tärkeys ei ole vähentynyt poikkeusoloissa. Julkitulleiden haavoittuvuuksien hyväksikäyttö on ollut kasvava trendi jo pidemmän aikaa. Kun valmistajat julkaisevat ohjelmistopäivityksiä, rikolliset iskevät nopeasti niihin kohteisiin, joita ei ole vielä ehditty päivittää.
Hyökkäyksissä käytetyt haavoittuvuudet ovat usein olleet tiedossa jo useita kuukausia. Korjauksetkin ovat olleet saatavilla jo pitkään, mutta syystä tai toisesta haavoittuvuuksia ei ole korjattu. Vaarana on, että poikkeusaikoina päivitykset jäävät tekemättä entistä helpommin. Päivitysten tekemättä jättäminen tarjoaa rikollisille reitin järjestelmiisi ja tietoihisi.
Huolimatta siitä, käytätkö laitteita etätöissä vai vapaa-ajalla on tärkeää, että huolehdit päivittämisestä. Muista ainakin nämä kolme neuvoa.
1. Mitä pitää päivittää?
Huolehdi, että päivität säännöllisesti:
- tietoturvaohjelmiston (sisältää mm. palomuurin ja virustorjunnan)
- internetselaimesi ja sen liitännäiset
- käyttöjärjestelmän
- sovellukset/ohjelmistot
- mobiililaitteesi
- modeemisi tai reitittimesi
- muut kodin mahdolliset älylaitteet.
Huolehdi työnantajasi jakamien työvälineiden päivityksestä työnantajasi ohjeiden mukaisesti.
Pienimuotoisilla päivityksillä parannetaan tietoturvaa ja suorituskykyä. Laajat päivityskokonaisuudet koskevat usein yleistä ohjelmistokehitystä, jolloin ohjelmisto saa uusia ominaisuuksia tai sen käyttöliittymää uudistetaan. Usein päivityspakettien yhteydessä mainitaan suurimmat kokonaisuudet, joita päivitys koskee.
Kun ohjelmisto tai laite tulee elinkaarensa päähän, valmistaja ei enää tuota siihen päivityksiä. Tässä vaiheessa laite tai ohjelmisto pitää vaihtaa päivitettävään versioon tai täysin uuteen kokonaisuuteen, jonka kehitystä ja turvallisuutta valmistaja tukee jatkossakin.
2. Miten päivität?
Useimmat ohjelmat tarjoavat automaattisia päivityksiä, jolloin sinun ei itse tarvitse etsiä päivityspaketteja. Samalla voit olla varma, että käyttämäsi ohjelmistot ovat ajan tasalla eivätkä päivitykset unohdu. Yleensä automaattinen päivitys otetaan käyttöön ohjelman asetuksista.
Automaattiset päivitykset hakevat itse päivityksensä verkosta. Joissakin tapauksissa päivitysten loppuun saattaminen vaatii sinulta toimia, esimerkiksi muutaman klikkauksen. Tällöin laitteen ruudulle ilmestyy esimerkiksi ikoni tai ikkuna ilmaisemaan uuden päivityksen olevan saatavilla ja asennettavissa. Joissakin ohjelmissa päivitysikoni ilmestyy ruudulla näkyvään tehtäväpalkkiin. Useimmiten järjestelmäpäivityksissä tietokone tai mobiililaite pitää käynnistää uudelleen.
Mikäli koet jonkun laitteen tai ohjelmiston päivittämisen haastavaksi tai olet epävarma siitä, onko kyseessä aito päivitys, pyydä apua lähipiiriisi kuuluvalta henkilöltä. Voit myös kääntyä esimerkiksi Internet-yhteytesi tarjoajan puoleen reitittimen tai modeemin päivittämisen osalta. Tämän artikkelin lopussa on linkkejä muutamien yleisempien palveluntarjoajien ohjesivustoille.
3. Päivityksillä voidaan myös huijata
Jos päädyt haitallisille verkkosivuille, näytöllesi voi ponnahtaa ilmoituksia, jotka varoittavat tietokoneeltasi löytyneestä viruksesta tai muistuttavat ohjelmistopäivityksestä. Älä klikkaa niitä, vaikka ponnahdusikkunat muistuttaisivat ulkoasultaan käyttöjärjestelmän tai oheisohjelmistojen päivitysikkunoita. Jos päivitysilmoitus on mielestäsi epäilyttävä, käy ohjelmistovalmistajan kotisivuilla ja etsi tietoa päivityksestä aitouden varmistamiseksi.