Viestintä poikkeamatilanteessa
Kun organisaatio on kohdannut poikkeaman, saattaa siitä viestiminen tuntua hankalalta. Viestimisellä on kuitenkin paljon hyötyjä.
- Poikkeamasta viestiminen mahdollistaa tapauksen tutkinnalle työrauhan.
- Avoin viestiminen auttaa säilyttämään asiakkaiden ja sidosryhmien luottamuksen.
- Julkinen viestiminen mahdollistaa kriisiviestinnän hallitusti. Organisaatio voi itse hallinnoida viestintäänsä poikkeamasta ja tämä auttaa välttämään väärinkäsityksiä ja huhuja.
- Viestimisellä voidaan suojata myös muita. Esimerkiksi organisaation nimissä lähetetyt kalasteluviestit voidaan tunnistaa huijauksiksi.
- Viestimällä toimitaan esimerkkinä muille siitä, minkälaisia kyberhyökkäyksiä voi kohdistua muihinkin organisaatioihin.
Analyysi viestinnän tukena
Poikkeaman syväluotaava tutkiminen tarjoaa myös viestinnälliseen puoleen tukea. Viestinnästä vastaavan tahon on kartoitettava, mitä tietoa kukin kohderyhmä tarvitsee ja analyysi toimii tukena tehokkaaseen ja kohdennettuun viestimiseen.
Viestinnän kannalta analyysin olisi hyvä vastata ainakin seuraaviin kysymyksiin:
- Millaisesta tilanteesta on kyse?
- Kuinka laajasta tapauksesta on kyse?
- Mitä sidosryhmiä tapaus koskee?
- Onko tapauksella välitöntä vaikutusta sidosryhmiin tai liiketoimintaan?
- Onko tilanne saatu hallintaan?
Viranomaiselle ilmoittaminen
Kyberturvallisuuskeskus käsittelee kaikki tapaukset luottamuksellisesti. Tiedon jakamiseen viranomaisten kesken pyydämme ilmoittajalta aina luvan. Poikkeamista kannattaa ilmoittaa Kyberturvallisuuskeskuksen lisäksi myös Poliisille ja tietosuojavaltuutetulle.