Etusivu: Kyberturvallisuuskeskus
Etusivu: Kyberturvallisuuskeskus
Valikko

Tietoturva Nyt!

Toukokuussa 2024 suljettu 911 S5 -bottiverkko tarjosi rikollisille pääsyn vaarantuneisiin IP-osoitteisiin ja niihin liittyviin yksityishenkilöiden ja yritysten omistamiin laitteisiin. Joukossa on ollut myös tuhansia kaapattuja laitteita, joiden IP-osoite sijaitsee Suomessa. Kaappaukset ovat tapahtuneet haitallisten VPN-palveluiden avulla. Ohjeen avulla tunnistat ja poistat haitallisen palvelun laitteeltasi.

Bottiverkko on verkosto saastuneita tietokoneita tai laitteita, jotka toimivat yhdessä automaattisesti omistajiensa tietämättä. Toukokuussa 2014 toimintansa aloittaneeseen 911 S5-nimiseen bottiverkkoon kuului yli 19 miljoonaa vaarantunutta IP-osoitetta yli 190 maassa, tehden siitä yhden suurimmista yhdysvaltalaisista välityspalvelinpalveluista ja bottiverkoista. Yhdysvaltain oikeusministeriö ja kansainväliset kumppanit purkivat 911 S5 -bottiverkon toukokuun lopussa 2024 ja pidättivät bottiverkon ylläpitäjänä toimineen 35-vuotiaan Kiinan kansalaisen, YunHe Wangin. Bottiverkko suljettiin hetkeksi myös vuonna 2022, mutta se ilmestyi takaisin lokakuussa 2023, uudella nimellä CloudRouter.

Laitteita kaapattiin osaksi 911 S5-bottiverkkoa jakamalla VPN-sovelluksiin sisäänrakennettuja, haitallisia välityspalvelinten takaovia. Välityspalvelimen takaoven avulla 911 S5-bottiverkon käyttäjät pystyivät ohjaamaan laitteensa uudelleen uhrien laitteiden kautta, saaden rikollisen toiminnan näyttämään siltä, kuin se olisi peräisin uhrien laitteista.

Ilmaiset, laittomat VPN-palvelut oli pakattu piraattivideopeleihin ja ohjelmistoihin, joita uhrit latasivat laitteilleen. Kun lataus oli valmis, VPN-sovellus ja välityspalvelimen takaovi asentuivat uhrien tietämättä heidän laitteisiinsa, ja heistä tuli tietämättään osa 911 S5 -bottiverkkoa. 

 

Tunnista: Käynnissä olevat ohjelmat tai Asennetut ohjelmat. Poista: Ohjelman omalla työkalulla, tai Windowsin sovellus-näkymästä. Tutki Tiedostonhallinnan avulla Ohjelmatiedostot-kansiota ja poista sieltä mahdolliset haittaohjelmasta jäljelle jääneet tiedostot.

Näin tunnistat ja poistat 911 S5- bottiverkkoon yhteydessä olevat haitalliset VPN-sovellukset

Haitalliset VPN-sovellukset, jotka luovat yhteyden 911 S5 -bottiverkkoon: 

  • MaskVPN
  • DewVPN
  • PaladinVPN
  • ProxyGate
  • ShieldVPN
  • ShineVPN

Tarkista, onko laitteellasi tapaukseen liittyvä haitallinen ohjelmisto:

1. Mene Tehtävienhallintaan painamalla näppäimistöltä Ctrl + Alt + Delete ja valitsemalla "Tehtävienhallinta" tai napsauttamalla hiiren oikealla painikkeella Windowsin tehtäväpalkkia ja valitsemalla "Tehtävienhallinta".

2. Tarkista Tehtävienhallinta -ikkunassa Prosessit -välilehdeltä, löydätkö jonkin alla olevista prosesseista: 

  • MaskVPN (mask_svc.exe)
  • DewVPN (dew_svc.exe)
  • PaladinVPN (pldsvc.exe)
  • ProxyGate (proxygate.exe, cloud.exe)
  • ShieldVPN (shieldsvc.exe)
  • ShineVPN (shsvc.exe)

3. Klikkaa hiirellä "Käynnistä" (Windows-kuvake) -painiketta, joka löytyy tavallisesti näytön vasemmasta alakulmasta. Hae sitten tapaukseen liitettyjä, haitallisia sovelluksia vielä nimeltä:

  • MaskVPN
  • DewVPN
  • ShieldVPN
  • PaladinVPN
  • ShineVPN
  • ProxyGate

Poista ohjelmisto

4. Jos jokin mainituista VPN-sovelluksista löytyy, VPN-sovelluksen Käynnistä-valikon alta löytyy joskus asennuksen poisto. Jos asennuksen poistovaihtoehto ei ole käytettävissä, se voi näyttää esimerkiksi tältä: 

Kuva ShieldVPN-tiedostosta kansiossa

5. Jos sovelluksella ei ole asennuksen poistovaihtoehtoa, yritä poistaa sovellus noudattamalla alla olevia ohjeita:

  • Klikkaa Käynnistä-valikkoa (Windows-painike) ja kirjoita "Lisää tai poista sovellus", jolloin "Lisää ja poista sovellus" -valikko avautuu.
  • Etsi tapaukseen liitettyjen sovellusten nimiä.

Alla olevassa esimerkkikuvassa näkyy ShieldVPN-sovellus, joka löytyy "Lisää tai poista ohjelmia" -sovellusluettelosta. Kun löydät sovelluksen luettelosta, napsauta sovelluksen nimeä tai klikkaa "kolmen pisteen" valikkoa ja valitse "Poista asennus". 

Kuva hakemistolistauksesta: ShieldVPN
  • Kun sovellus on poistettu, voit yrittää varmistaa, että sovellus on poistettu napsauttamalla "Käynnistä" (Windows-kuvake) ja kirjoittamalla "Tiedostonhallinta".
  • Napsauta asemakirjainta "C:" - jota joskus kutsutaan nimellä "Windows (C:)" - ja siirry kohtaan Ohjelmatiedostot (x86). Etsi sitten haittaohjelmien sovellusten nimiä tiedostojen ja kansioiden luettelosta.
  • Jos kyseessä on ProxyGate, siirry kohtaan C:\Käyttäjät\[käyttäjäprofiilinimi]\_AppData\Roaming\ProxyGate.  Englanniksi sama polku: C:\users\[Userprofile]\AppData\Roaming\ProxyGate.
  • Jos et näe yhtään kansiota, jonka otsikko on "MaskVPN", "DewVPN", "ShineVPN", "ShieldVPN", "PaladinVPN" tai "Proxygate", tätä tiettyä haittaohjelmistosovellusta ei ehkä ole asennettu.
    • Jos palvelu oli käynnissä, mutta sitä ei löydy Käynnistä-valikosta tai "Lisää ja poista sovellus", toimi seuraavasti:
    • Valitse "C:" levy  ja siirry kohtaan Ohjelmatiedostot (x86). Etsi sitten haittaohjelmien sovellusten nimiä tiedostojen ja kansioiden luettelosta.
    • Avaa kansio polusta C:\Käyttäjät\[käyttäjäprofiilinimi]\_AppData\Roaming\ProxyGate.  Englanniksi sama tiedosto polku: C:\users\[Userprofile]\AppData\Roaming\ProxyGate
    • Avaa "Tehtävienhallinta".
    • Valitse palvelu, joka liittyy yhteen tunnistetuista haittaohjelmista, jotka ovat käynnissä prosessivälilehdellä.
    • Valitse vaihtoehto "Lopeta tehtävä" pysäyttääksesi prosessin.
    • Klikkaa hiiren kakkospainikkeella kansiota nimeltä "MaskVPN", "DewVPN", "ShineVPN", "ShieldVPN", "PaladinVPN" tai "ProxyGate".
    • Valitse "Poista" vaihtoehto.
    • Voit myös valita kaikki kansiosta löytyvät tiedostot ja valita sitten "Poista" -vaihtoehdon.
    • Jos yrität poistaa kansion tai poistaa kaikki kansion sisällä olevat tiedostot ja saat virheilmoituksen, varmista, että olet lopettanut kaikki haittaohjelmistoon liittyvät prosessit Windowsin Tehtävienhallinnassa 
Tehtävänhallinnan valikkovalinta: lopeta tehtävä